Om een gezonde levensstijl te ontwikkelen moet men allereerst gemotiveerd zijn.
En daarna zal men doelen moeten stellen.

Doelstellingen

Wij willen allemaal hetzelfde, een vrij leven met vrije keuzes en een vrije wil. Dat is het leven dat creatief is, het leven dat creativiteit bewerkstelligt. Het leven wil een vrije ontwikkeling kunnen doormaken en alle zintuigen gebruiken om zoveel mogelijk ervaringen van moeder aarde op te doen. Het leven van adam en eva hebben we niet meer, maar dat zou wel het ideaal zijn. Vrij leven, vrije wil, bestaat dat nog wel? Ik wordt geleefd! 

Stel jezelf een doel, de kuur start hier

In dit gedeelte maken we kennis met bepaalde doelstellingen. Iedereen wil wel gezond zijn en blijven, maar we zullen er wel wat voor moeten doen of wat voor moeten laten. 

Stel je eens voor dat je een pijl afschiet zonder ergens op te richten. Zinloos? 

Een leven zonder doel betekent dat je leven stuurloos voortdobbert, af en toe bijgestuurd door toeval of ‘geluk’. Alles wat je erin stopt is domweg verspilde energie, want als je niet weet waar je naar op weg bent, zul je er ook nooit komen.

Geef jezelf tijd om erachter te komen wat je wilt. Stel doelen die realistisch, uitdagend en de moeite waard zijn en geef hoge prioriteit aan het bereiken ervan. Wees vastbesloten je uiterste best te doen om je doel te verwezenlijken. Je komt vanzelf uit bij dat waar je het meeste over nadenkt, dus als je je aandacht concentreert op je doel, ga je vanzelf die kant uit. (Law of Attraction, the Secret) (de wet van aantrekkingskracht)

Doelstellingen

Om een gezonde levensstijl (voor ieder van belang) te ontwikkelen moet men allereerst gemotiveerd zijn. En daarna zal men doelen moeten stellen, bijvoorbeeld de fiets pakken indien mogelijk in plaats van de auto. Men kan niet een berg beklimmen en de top bereiken door het enkel te willen en ook niet door er naar te kijken. Men zal eerst een plan moeten maken om de bergtop te bereiken.

We moeten ons richten op het vaststellen van positieve levensdoelen. Concentreer je niet op datgene wat je niet wenst (zoals ziek worden), dit is negatief. 

Je moet een positief doel formuleren en daar alle gedachten op concentreren. Veel mensen zouden willen afvallen, maar genieten toch nog meer van lekker eten dan van het vooruitzicht van hun slanke gestalte.

Zolang de weg daarheen in de gedachtewereld alleen geplaveid is met afzien en zelfkastijding zijn voornemens bij voorbaat gedoemd te falen. Vasthouden aan doelstellingen en genieten van de resultaten op korte termijn brengt zeker succes.

Doelstellingen op korte termijn

Doelstellingen op korte termijn zijn voorstellingen van wat men binnen een bepaalde tijd zou willen of kunnen bereiken. Hoe levendiger en aantrekkelijker onze ideeën over dat doel zijn, hoe meer kracht we eruit putten voor de uitvoering van het plan. Concrete voorstellingen van het doel zijn van fundamentele betekenis: alleen op die basis kan een project ook daadwerkelijk gerealiseerd worden.

Doelen kunnen zijn:

Denk aan een gewoonte die je beslist wilt ontwennen: snoepen, roken, drinken, gebruik van zout en suiker. Het kiezen om vaak onze Website te herlezen en te overdenken, Het kiezen van een gezonde levensstijl, Het verlagen van een te hoog gewicht, Meer te gaan bewegen of sporten, op de voeding letten, gezonder eten e.d.

Tips:

Controleer jezelf en zoek uit voor jou zelf de foute gewoontes die je gezondheid en vitaliteit in de weg staan. Maak een plan en houdt jezelf aan dat plan. Als je bijvoorbeeld van plan bent twee maal in de week te gaan joggen, houd je jezelf aan dit plan.

Probeer afspraken te maken met andere om te gaan sporten, tennissen, wandelen, joggen, trimmen, zwemmen enz. Benader alles wat je doet vanuit een positief gezichtspunt: je nieuwe levenswijze komt voort uit een keuze voor “het goede leven” en kan nooit alleen maar een tijdelijke reactie zijn op je problemen.

Doe alles met mate zeker als je nog nooit hebt gesport, ga niet ineens als een gek hollen om zo de schade van jaren in “een korte tijd” in te halen, dit gedrag is domweg gevaarlijk en heeft zeker niets te maken met een gezonde levensstijl.

Doelen voor langere termijn

Als je nu investeert in voeding, beweging en ontspanning, kun je gemakkelijk honderdtien jaar of ouder worden zonder verlies van vitaliteit. Het is zeer belangrijk dat we ons zelf dagelijks motiveren, dingen plannen en gelegenheden creëren om actief te blijven en het nemen van onze verantwoordelijkheid! Stel jezelf duidelijke doelen en zet daarbij een actieplan op en wees actief. 

Sommige mensen krijgen het snel voor elkaar, ze stoppen met roken, vallen af en lopen binnen een half jaar een halve marathon. Zij zijn het dan ook die alle “afhakers” het gevoel geven dat ze mislukkelingen zijn met een gebrek aan zelfdiscipline. En dit gevoel is nu juist een oorzaak van falen. Door deze emotie is het erg moeilijk om de draad weer op te pakken.

Er zijn een heleboel redenen waarom mensen afhaken. De doelen die ze zichzelf stellen zijn niet reëel of de omgeving werkt tegen. Voor het doorvoeren van verbeteringen in het leefpatroon is tijd nodig. Het nieuwe gedrag moet tenslotte een nieuwe routine worden.

Tussendoelen

Doelen houden je op het goede spoor. Doelen werken net als magneten, ze helpen je mensen en hulpbronnen aan te trekken die je kunnen helpen. Te veel mensen vergeten echter tussendoelen te zetten die specifiek, meetbaar en realistisch zijn. Als je te hoog grijpt zonder tussendoelen, vergroot je de kans op falen en opgeven. Vertrouw in de wet van de aantrekkingskracht

Voorbeeld doelen

Langdurige gezondheid
Gewichtverlies
Stoppen met roken
Stoppen met zoetigheid
Stoppen met ongezonde snacks
Stoppen met onregelmatig eten
Meer bewegen, wandelen, fietsen
Aanmelden bij een fitness club

Hoe bereik ik mijn doelen?

Hoe bereik ik mijn doelen, blijf ik gemotiveerd en zorg ik ervoor dat ik door blijf gaan als ik geen zin heb? Hoe haal ik mijn doel die eigenlijk onmogelijk lijkt? Je kent het vast wel, beginnen met iets en het niet afmaken.

Misschien ben je ooit begonnen met fitnessen, afvallen of je bent misschien begonnen met hardlopen. Maar uiteindelijk ben je er weer mee gestopt. Maar waarom stop je er mee?

Wat zou een reden kunnen zijn waarom we stoppen met onze doelen te bereiken? Een van de redenen is dat we waarschijnlijk helemaal geen duidelijk doel voor ogen hebben. Het is een ‘’soort van doel’’. Eigenlijk is het maar iets heel vaags. Niet concreet en duidelijk wat we met dit doel willen bereiken. Of het doel lijkt misschien wel onmogelijk om te halen.

Op deze pagina wil ik je laten zien;

    • Hoe simpel het kan zijn om doelen te maken én te halen.
    • Hoe je een doel maakt en eenvoudiger kunt bereiken.
    • Hoe je gemotiveerd blijft bij het bereiken van jouw (inspirerende!) doel.

Stap 1 – Wat is mijn doel?

Met welke reden heb je besloten om de Powerdetox kuur te gaan doen?  Als je duidelijk hebt wat je eindbestemming is, wordt het veel makkelijker om een route uit te stippelen.

Stap 2 – Waarom dit doel?

Bepaal voor jezelf welk doel je wilt bereiken. Heb je dit vastgesteld dan is het vervolgens belangrijk om duidelijk te omschrijven waarom het voor jou belangrijk is om dit doel te bereiken. 

Stap 3 – Focus op 1 ding

Er zijn misschien wel 101 dingen die je wilt bereiken. Om de slagingskans van jouw doel zo groot mogelijk te maken, is het eerst belangrijk om erachter te komen welk doel het belangrijkste doel voor jou is. Hoe kom je erachter welk doel je moet nastreven? Stel jezelf de volgende twee vragen:

    • Welk ene doel maken alle andere doelen overbodig of minder belangrijk?
    • Welk ene doel zou het grootste verschil kunnen maken in mijn leven?

Stap 4 – Zet je eerste mini stap

Train jezelf om gelijk actie te ondernemen. Hoe klein de eerste stap ook mag zijn. Bijvoorbeeld je sportkleren klaar leggen voor de volgende dag. Het maakt niet uit wat je doet, het gaat erom dat je in ieder geval de eerste horde hebt genomen om jouw doel te bereiken. Je traint jezelf om actiegericht te denken en stappen te zetten richting jouw ultieme doel.

Het bereiken van je doel lijkt soms onmogelijk, omdat je het gevoel kan hebben dat het heel ver weg van je staat en daardoor lijkt het soms bijna onrealistisch. Maar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, wordt er wel eens gezegd. Hoe dan wel? Door elke dag iets te doen! Ga voor jezelf na wanneer je een bepaald doel moet hebben bereikt of wilt bereiken.

Stel dat je over een jaar de marathon wilt lopen of een ander doel wilt bereiken. Stel jezelf dan de volgende vragen;

    • Wat moet ik vandaag doen om dit doel te bereiken?
    • Wat moet ik deze week doen om dit doel te bereiken?
    • Wat moet ik deze maand doen om dit doel te bereiken?
    • Wat moet ik binnen 6 maanden doen om dit doel te bereiken?

Door jouw grote doel op te splitsen in kleine overzichtelijke stappen zorg je ervoor dat de kans van slagen veel groter wordt. Het zorgt ervoor dat je op koers blijft. Dus begin stapje voor stapje.

Stap 4 – SMART

Een doelstelling SMART formuleren kan helpen om jouw doel helder te krijgen en sneller te bereiken. Door het doel zo duidelijk mogelijk te maken voor jezelf krijg je meer inzicht en heb je een duidelijk punt waarop je focust. Als je het doel SMART formuleert moet het aan de volgende punten voldoen;

    • Het doel is Specifiek – wat wil je precies bereiken?
    • Het doel is Meetbaar – hoe ga je meten of je het doel hebt bereikt?
    • Het doel is Acceptabel – is het doel acceptabel voor jou en de mensen in jouw omgeving?
    • Het doel is Realistisch – is het doel haalbaar?
    • Het doel is Tijdsgebonden – wanneer heb je dit doel bereikt?

Mindfulness

Wat is mindfulness?

Mindfulness is doelbewust ergens aandacht aan besteden, in het huidige moment en zonder te oordelen. Deze omschrijving, de term en het begrip mindfulness is bij het grote publiek bekend geworden door Jon Kabat Zinn. Kabat Zinn heeft verschillende wetenschappelijk studies gedaan naar het positieve effect van mindfulness. 

In een aantal van zijn onderzoeken toont hij aan dat mindfulness helpt bij het verminderen van angst, stress en pijn. Mindfulness kan dus superhandig zijn, en daarnaast kan de training hierin ook nog helpen om meer focus te krijgen.

Meditatie – meer focus en minder stress

Daarnaast kan je ademhaling en meditatie een krachtige manier zijn om minder stress en meer focus te ervaren. Hoe moet je dan precies ademhalen als je minder stress wilt en meer focus? Hieronder leg ik het stap voor stap uit.

    • Ga ergens zitten of liggen waar je niet gestoord wordt.
    • Let op een rechte en ontspannen houding.
    • Sluit je ogen.
    • Haal 5 seconden diep adem door je neus (laat je adem tot in je buik komen).
    • Adem 5 seconden uit (bij voorkeur door de neus).
    • Herhaal dit 4 keer.
    • Focus op tellen van de seconden.

Meditatie apps

Je hebt apps die echt helpen voor mindfulness, meditatie of ademhalingsoefeningen. Een aantal handige apps zijn;

Net als met alle trainingsvormen is het belangrijk dat je dit blijft oefenen. Het kan zijn dat je je na 1 sessie van ademhalen al relaxter voelt, maar misschien heb je meer oefening nodig.

Als geheugensteun kan je ook een timer instellen op jouw telefoon met een herinnering dat je even bewust moet ademhalen en bewust stilstaan bij wat je op dat moment aan het doen bent.

Stel bijvoorbeeld een timer in verdeeld over drie momenten op de dag. Dit kan een mooi geheugensteuntje zijn om je focus terug te vinden. Een aantal van de apps heeft deze optie voor een geheugensteuntje ingebouwd.